Renungan Bersama

{ Adakah Nilai Diri Anda? }

“Sebaik-baik manusia adalah yang dapat memberi manfaat kepada manusia.” [HR Thabrani]

Setiap orang hanya mampu menawarkan apa yang hanya dimiliki oleh dirinya. Tiadalah seseorang itu dapat memberi kepada orang lain apa yang tidak dimiliki oleh dirinya.

Kalau seseorang itu memiliki pengalaman dan ilmu luas dalam bidang penulisan, maka ia akan dapat mencurahkan apa yang dimilikinya itu kepada orang lain.

Tetapi seseorang yang tiada pernah ada pengalaman dan ilmu di bidang itu, apa yang mahu diceritakan atau diberikannya kepada orang sekiranya diminta berkongsi tentang penulisan?

Begitu jugalah dengan diri kita.

Hendak memberi manfaat kepada orang lain, pastilah diri kita sendiri telah memiliki apa yang ingin diberikan itu dalam diri kita. 

Memberi manfaat itu tidak semestinya dalam bentuk material atau harta. Ada orang tidak memiliki harta, tetapi kehadirannya di dalam masyarakat dirasakan terlalu besar manfaat dirinya. Jauh lebih bernilai dari harta adalah ilmu dan akhlak baik kita.

Pada kadar mana akhlak yang kita miliki, ilmu yang kita ada, pada kadar itulah kita mampu tawarkan kepada masyarakat.

Apa yang kita dapat beri kepada manusia, itulah gambaran nilai yang ada pada diri kita. Apa yang kita tawarkan kepada manusia adalah biasan dari apa yang kita miliki di dalam diri.

Kalau memang pada diri kita itu mencintai dan memiliki nilai-nilai yang baik, itulah juga refleksi diri kita yang terbias kepada orang di sekitar kita.

Kalau memang pada diri kita itu ada nilai-nilai yang buruk, itu jugalah yang akan dirasai orang bila bergaul dengan kita.

Jadi cuba tanya pada diri sendiri sekarang ini… 
“Adakah nilai diri aku?”
“Masihkah ada masa utk aku meningkatkan nilai diri aku?”

Wallahu a’lam.

#prudential #pruBSNtakaful #ipoh #ipohprudential

Dapatkan perlindungan yang terbaik untuk diri dan yang tersayang dengan prudential. Dengan serendah RM100 sebulan anda dah boleh memiliki medical card. Kos rawatan dibayar penuh oleh prudential.  Maklumat lanjut blh layari https://ipohprudential.wordpress.com/ atau hubungi SMS/whatsapp/telegram/call di 0125925696 (Naz Ipoh)

#PerlindunganTerbaikUntukDiriDanYangTersayang

Leave a comment